Om å brenne seg på sosiale medier

Eksempelet:

I 2006 prøvde Sony seg på en kampanje for å skape hype rundt sin PSP håndkonsoll. I forbindelse med denne kampanjen opprettet de den fiktive bloggen alliwantforxmasisapsp.com (nettsiden er senere blitt fjernet). Her la to «ungdommer» ut div. poster for å overbevise foreldrene sine om å kjøpe dem en PSP til jul. Siden kom komplett med SMS-språk og en egen rap-video.

Bloggen opplyste ikke om at den var en del av en kampanje fra Sony. Men med en enkelt whois-oppslag kunne den bli sporet til reklamebyrået Zipatoni og Sony. Dette ble ikke godt mottatt.

Hvor gikk det galt?

Sony og Zipatoni undervurderte brukerne sine grovt. De stolte ikke på sitt eget produkt og de brøt grovt med gjennomsiktighet og troverdighetsprinsippene blant forventningsfaktorene.

Kampanjen demonstrerte også at de ikke forsto hvordan virale fenomener fungerer.

Hva har vi lært fra dette?

Gjennomsiktighet og troverdighet er to viktige faktorer for å unngå at forbrukere føler seg lurt. Når forbrukere føler seg lurt blir de sinte. Det er heller ikke en videre god idé å parodiere sin egen målgruppe på en nedlatende måte.

Reklamekampanjer, både på internett og utenfor, fungerer best når forbrukeren går fra dem uten å føle seg lurt. Forbrukere som føler seg lurt genererer negativ omtale som sprer seg kjapt, noe som igjen gir utslag i lavere fremtidige salg. Heldigvis for Sony er de et såpass stort selskap som har ellers solide nok produkter til å overleve et par feilsteg.

Hvordan unngår vi å gjøre lignende feil?

Ha forventningsfaktorene i hodet når du utarbeider kampanjer, folk liker ikke å bli lurt, selv om du ikke mener noe vondt med det. Ikke undervurder målgruppen din. Stol på produktet ditt og vær genuin.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s