Virksomheters bruk av målerverktøy

Hvorfor bør virksomheter måle trafikk mot nettsidene sine?

Måling av aktivitet bør være et nøkkelpunkt i en virksomhets strategi for sosiale medier. Om vi ikke måler vet vi ikke om det vi gjør har en positiv eller negativ effekt. Vi vet ikke hva slags innhold våre brukere responderer bra på, vi vet ikke hva de responderer negativt på. Kort fortalt, uten målinger er vi blinde. Ved å måle, bevist og over tid, kan vi ikke spare store ressurser som ikke kastes bort på kampanjer vi vet ikke fungerer, men vi kan også tjener på å vite hvordan, når og hvor vi skal spisse innholdet vårt til å treffe de kundene vi er ute etter å treffe.

Hva bør virksomheter måle?

Hva virksomheter bør fokusere på å måle er avhengig av hva som er virksomhetens mål. Hva vil vi oppnå med vårt nærvær på internett? Er vi ute etter å nå så mange som mulig? Er vi ute etter å bygge opp en gruppe kjernebrukere som kommer tilbake gang på gang? Vil vi at folk skal ledes videre til salgssider eller holder det at de leser det som ligger på landingssiden?

Skal målingene våre virkelig være nyttige må vi ha et bevisst forhold til hvorfor vi måler og hva vi er interessert i å oppnå med de dataene vi ser på. For noen holder det å følge med på hvor mange klikk man får på sidene sine. For andre kan det være langt mer relevant å følge med på brukerflyten. Hvem klikker seg inn på kampanjer, hva klikker de videre på og hvor mister vi dem?

Hvilke fallgruver bør man være oppmerksomme på?

Så vi måler. Men kan man måle feil? Hva bør vi være ekstra oppmerksomme på?

Det er hovedsaklig fire punkter der man lett tråkker feil når man måler.

  • Manglende kunnskap om hva målingene egentlig viser oss.
  • Feilmarginer i målinger.
  • Skippertaksmålinger
  • Manglende oppfølging

Manglende kunnskap om hva målingene våre egentlig viser oss

Når man kjører f.eks. google analytics er det en masse fremmedord som kastes rundt. Bouncerate, exit rate% osv. er ikke nødvendigvis ord alle har et forhold til. Det dukker også opp en del tall som ikke forteller oss så veldig mye uten at vi har noe å sammenligne dem med. Er det f.eks. postitivt eller negativt om avg. session duration ligger på 1 minutt og 17 sekunder? Burde vi få panikk om nettiden vår har en bounce rate på 77%?

Når vi måler, og spesielt om vi presenterer disse tallene til andre, er det viktig at vi har et solid tak på hva begrepene betyr.

Feilmarginer i målinger

Det er flere faktorer som kan forårsake feilmarginer i målinger. Det folk vanligvis akker og veer seg over er omfanget av botter. Mange nett-tjenester kjører botter for å samle inn data fra nettsider. Har man ellers små tall der alle treff teller kan dette gi betydelige utslag i målingene våre, uten at det nødvendigvis betyr noe. Her er en ganske god artikkel på hvordan vi kan filtrere ut disse treffene.

Skippertaksmålinger

Dette er nok ett av punktene der flest virksomheter går feil. Man er veldig entusiastisk i en liten periode av tid. Kanskje man nettopp har sendt ut en stor kampanje man har brukt mye tid på, kanskje man nettopp har vært på et seminar der noen har snakket entusiastisk om måling av brukertreff, kanskje sjefen endelig har forstått hva boncerate er for noe? Uansett er man skikkelig gira! Man implementerer måling og følger opp i omtrent én uke eller to. Så dukker det opp andre ting som virker viktigere og man glemmer av målingene man har satt opp. Helt til neste gang man drar på foredrag. Med skippertaksmålinger får man minimalt med nytte ut av målingene man gjør. Man risikerer også å få et skeivt inntrykk av tallene man har om man bare ser på dem rett etter bestemte hendelser eller kampanjer.

Manglende oppfølging

Manglende oppfølging er fallgruve #1. Man måler, fordi man har skjønt at måling er viktig. Man samler inn tall og data og presenterer dem slik at alle er med. Også gjør man ingenting. Enten fordi man mangler fantasi eller ressurser, eller bare ikke får alle med på laget. Man lager planen, analyserer, men følger ikke opp. Dette er en av hovedgrunnene til at man må ha en plan klar, ikke bare for hva man skal måle, men også hva man skal gjøre med resultatene av målingene.

Kilder:

https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=en

https://support.google.com/analytics/answer/2525491?hl=en

http://davebuesing.com/google-analytics-spam-traffic-bots/

http://tristandenyer.com/why-i-removed-google-analytics-from-my-website/

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s