Om Google Analytics

Ett av nøkkelpunktene i en strategi for sosiale medier er måling. Måler vi ikke effekten av det vi gjør velger vi å være blinde. Vi vet ikke hva slags effekt det vi gjør har, er det positivt eller negativt? Er det noen som leser det vi legger ut? Får vi flere brukere eller færre? Hvem er de faktiske brukerne våre? Hva reagerer brukerne våre på? Alt dette er spørsmål vi kan få svar på ved å kontinuerlig kjøre målinger og statistikk over trafikken til nettsidene våre. Her er det google analytics kommer inn.

Grunnversjonen av Google Analytics er gratis og relativt lett å implementere. Premium-versjonen er riktignok ganske dyr (150$ per år) , men for de fleste små eller mellomstore virksomheter er den absolutt ikke nødvendig for å få tak i de målingene man trenger.

Er du interessert finner du her en sammenligning mellom hva du får med premium-versjonen kontra standard.

Hvilke data gir Google Analytics oss?

En grov gjennomgang over de faktorene Google Analytics gir oss mulighet til å kjøre målinger på.

Nå-tids rapporten

Muligens den mest avhengighetsskapende rapporten fra Google Analytics er nåtidsrapporten.

google analytics eks 5.png(eksempel hentet fra Google Analytics kjørt på lederkilden.no)

Denne rapporten oppdaterer seg kontinuerlig. Her ser du hvor mange brukere som er aktive på nettsidene AKKURAT NÅ. Hvor de sitter, hvilke sider de er inne på og hvor lenge de er inne på hver side. Dette kan filtreres videre på flere parametre om man er interessert.

Oversikten

Her finner du en kjapp oversikt over de viktigste faktorene for måling av hits. Fremstilt visuelt slik at det er lett å få oversikt, eller presentere det til andre.

google-analytics-eks-1

Her finner vi sessions, pageviews, users, pages/session, avg. session duration, bounce rate, % new sessions, returning visitors vs. new visitors. Alt sammen kan sorteres etter timer, dager, uker og måneder. Vi kan også legge til videre filtrering av resultatene skulle det være ønskelig.

Aktive brukere

Vi kan også hente ut informasjon om aktive brukere, sortert ut fra per dag, per uke, over en 14-dagers periode eller over en 30-dagers periode. Igjen, denne kan segmenteres og filtreres videre skulle det være ønskelig.

google analytics eks 2.png

Oppførsel

Vi kan også hente ut mer detaljert informasjon på enkelt brukere. Hvor mye tid har de brukt på hver side? Hva har de gjort mens de var inne? Har de kjøpt noe? Hvor mange ganger har de vært inne på siden? Er det primært nye brukere som kommer inn eller får vi inn bare folk som har vært inne før?

Cohort Analysis

Det fins nå også noe som heter «Cohort Analysis», en funksjonalitet som er i beta-fasen for øyeblikket på Google Analytics. En «Cohort» er en gruppe som deler en bestemt karakteristikk over en begrenset tidsperiode. I en cohort-analyse måler vi slike grupper opp mot hverandre. Et eksempel på dette kan være å følge alle som kommer til nettsiden vår fra en kampanje og måle dem opp mot alle som kommer fra en annen kampanje. Da vil man få en indikasjon på hvilken kampanje som fungerte best.

Mer om cohort-analyster finner du her.

Rapporter som henter info fra brukere om demografier og interesser kan også implementeres skulle det være ønskelig.

Språk

Google Analytics gir oss også informasjon om hvilket land brukerne våre kommer fra, og hvilket språk de bruker. For eksempel, da jeg hentet ut rapport på dette over et av nettstedene jeg har tilgang på Google Analytics over oppdaget jeg at på det primært norske nettstedet hadde vi en liten andel treff fra systemer som kjørte en-us som språk.

google analytics eks 3.png

Dette kan være nyttig å vite i forhold til om det er vits i å bruke ressurser på oversatte versjoner av innholdet vårt i fremtiden.

Nettlesere og plattformer

Vi kan også hente ut informasjon om hvilke nettlesere brukere som var inne på nettstedet brukte. Dette kan være fint fra et utviklingssynspunkt da vi da får informasjon om hvor det er viktigst å teste at nettstedene ser ut og fungere som de skal. Selvfølgelig, man vil jo helst at nettsidene våre skal fungere perfekt på alle nettlesere og plattformer, men i praksis vet vi jo at enkelte nettlesere er vanskeligere å tilpasse nettsider til enn andre, spesielt når man driver på hobby-basis eller for frivillighetsprosjekter som ikke akkurat har store mengder ressurser tilgjengelige. Da er det greit å vite hvor presserende det er å få nye versjoner ut.

Det er også svært nyttig å vite hvor mange av brukerne våre sitter på mobile plattformer, iOS, eldre versjoner av OS etc.

Brukerflyt

Google Analytics har også muligheter for å gi rapporter som viser brukerflyt når brukerne først er inne på nettsidene våre. Eksempelet under er hentet fra bt360.no

google analytics eks 4.png

Her ser vi hvor brukerne kommer inn, hva de klikker seg videre på og hvor vi mister dem.

I tillegg til disse funksjonalitetene har Google Analytics en rekke andre parametre man kan filtrere på og kjøre ut statistikk fra. Vil du vite hva av innholdet ditt som fleste brukere ser på? Null stress. Vil du vite hvilket innhold ingen er interessert i? Null stress. Vil du vite hvor i kjøpsprosessen folk ramler av? Null stress. Mulighetene er mange, men det krever at man tar seg tid til å sette seg litt inn i systemet.

Obs!

Det er viktig når man kjører målinger at man tar ut rapporter jevnlig. Mange implementerer Google Analytics, for så å se på rapportene i en uke eller to, før de glemmer at de i det hele tatt har det og går videre. Ha en plan for hvilke data du er interessert i, når du henter dem ut og om du har tenkt å gjøre noe med dem!

Er det noen ulemper ved å bruke Google Analytics?

Om alternativet er å kjøre uten målinger i det hele tatt? Nei.
Om alternativet er å bruke andre verktøy for målinger? Kanskje?

Her er greia. Skal du utvikle ditt nærvær på internett på en positiv måte er du helt avhengig av å kjøre målinger. De gir deg reelle tall som du kan forholde deg til når du prøver å avgjøre hva som fungerer, hva som ikke fungerer og hvor du bør satse videre.

Google Analytics er en gratis måte å legge inn målinger som ikke krever all verden av ressurser å implementere.
Ja! Det fins penere måter å fremstille disse dataene på.
Ja! Det fins applikasjoner som gir deg mulighet til å sette opp flere filtre og filtrere på flere datakilder.
Ja! Du trenger ikke nødvendigvis ALLE funksjonene tilgjengelige i Google Analytics, og flere av dem kan være direkte forvirrende.
Ja! Det fins alternativer!

Og Google Analytics har ikke bare fått rosenrøde tilbakemeldinger fra brukere. Som nevnt i denne artikkelen er det store muligheter for feilmarginer i målingene. Ofte fordi man ikke vet hvordan man skal lese tallene man får inn, eller ikke vet hva uttrykk som «exit rate» og «bounceback» egentlig betyr. Spesielt når man presenterer tallene sine til andre er det viktig at man har kontroll over hva tallene man presenterer egentlig forteller deg. I tillegg er det store mengder datatrafikk som genereres av botter, noe som kan skape overdrevne tall i målingene dine. Og avhengig av hva det overordnede målet ditt er så kan ikke suksessen du oppnår nødvendigvis måles i kvantitet.

Men! Det er viktig å måle resultatene av hva man gjør. Kontinuerlig og jevnt. Det er viktig å ha data du kan jobbe med videre, og at du følger opp de målingene du gjør. Et overordnet mål vi alle burde være enige om er at det er positivt for oss å utvikle oss. Enten de andre målene dine går på kvantitet eller kvalitet. Og da trenger du tall. Google Analytics gir oss tall.

Konklusjon

Google Analytics er et verktøy som kan brukes til å hente inn store mengder meta-informasjon om trafikk til ditt nettsted, og til å filtrere disse dataene på utallige måter. Det fins alternativer, og det fins feil-kilder til disse dataene. Skal målingene dine gi merverdi må du være bevisst på hva du måler og hvorfor. Du må vite hva tallene dine betyr. Og du må følge opp målingene dine jevnlig.

Som med alle verktøy er nytteverdien av Google Analytics 100% avhengig av hvordan du velger å bruke det.

Kilder:
Cohort Analysis
http://www.blastam.com/google-analytics-comparison
https://www.lederkilden.no/
http://www.bt360.no/
https://blog.kissmetrics.com/awesome-google-analytics/
https://moz.com/ugc/7-reasons-why-you-should-not-use-google-analytics
http://tristandenyer.com/why-i-removed-google-analytics-from-my-website/

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s