Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbygging

Hvor starter man?

Så du har lagd deg en strategi for din virksomhet på sosiale medier. Du har analysert kundesegmentene dine og funnet ut at de er hovedsaklig å finne på Facebook. Hva nå? Opprette en Facebook-side for virksomheten din og bare la det stå til?

Hvilken informasjon om virksomheten din bør du legge på Facebook-siden din? Hvor ofte bør du oppdatere? Hva er viktig å få med? Det kan fort virke litt overveldende, men heldigvis har facebook selv en liten guide for å få deg i gang. Det ligger også en del uavhengige artikler rundt på nettet med nyttige guider for hvordan du bygger opp Facebook-siden din på en effektiv måte. Men hovedpoengene er hovedsaklig dette:

  1. Ikke lag en dummy-konto – dvs. en brukerkonto som poster som virksomheten. Ikke bare strider det mot retningslinjene til Facebook, men det oppfattes fort som relativt uprofesjonelt og tar vekk en del muligheter Facebook kan tilby. Opprett en egen side for virksomheten din og sørg for at du har kontroll over hvem som har tilgang.
  2. Unngå lange poster med masse tekst.
  3. Bruk bilder strategisk – et bilde sier mer enn 1000 ord. Du får sagt mye mer, mye raskere med ett bilde enn hva du får sagt med ord. Noen som er flinke til å bruke bilder kreativt er Coca Cola Norway.
  4. Unngå veldig lange poster
  5. Fyll ut About-området til virksomheten din. Et eksempel på en god About finner du på Facebook-sidene til Coffee Annan i Trondheim. I tillegg til adresse og kart, finner man her åpningtider, informasjon om betalingsterminaler, kollektivtransport, mail, telefon osv. Ikke bare ser det profesjonelt ut, men det sparer deg også for mye mer-arbeid i form av å måtte svare på veldig enkle spørsmål som gjentas ofte.
  6. Eksperimenter – med innhold, bilder, meningsmålinger, events osv. Sjekk ut Mat fra Hagen som et godt eksempel.
  7. Mål effekten av hva du gjør. Hvordan ellers skal du vite hva som funker og ikke funker?
  8. Promoter deg selv.
  9. Svar kjapt og godt når det passer seg.

Det er også viktig å være obs på de tre store mekanismene Facebook tilbyr på alle poster. Dvs. Like, Comment og Share-mulighetene.  Likes gir brukere mulighet til å kjapt reagere på en post. En post med mange likes (i kombinasjon med mange skjulte mekanismer) vil vises bedre i newsfeeden til brukere. Kommentarer gir brukere mulighet til å svare direkte på hva de ser, samt «tagge» andre brukere så de også ser posten. Og Share gir brukere mulighet til å dele en post i sin egen timeline.

I tillegg gir facebook deg muligheten til å gå inn i en privat-samtale (DM/PM- Direct Message/Personal Message) med en eller flere brukere. En funksjon som bør brukes med omhu eller risikere å bli merket som spam.

Facebook har også muligheter for å kjøre spissede annonser. For en nøyere gjennomgang av hvordan man effektivt kan bruke disse på en god måte er denne artikkelen verdt å sjekke. Kort fortalt går gode annonser ut på at man følger 4 grunnprinsipper.

  1. Annonsen er visuell
  2. Annonsen er relevant
  3. Annonsen innholder minst én god grunn til at man skal klikke på akkurat den annonsen og ikke en lignende annonse for et lignende produkt.
  4. Annonsen har et budskap som gir brukeren en tydelig vei å gå videre.

Så det er jo greit nok. Grunnprinsippene ved bruk av Facebook er de samme forventningsfaktorene som vi har snakket om tidligere. Og det er jo ikke det denne bloggposten egentlig skal handle om. Dette handler jo om å analysere en virksomhet som bruker Facebook som sin markedsføringsplattform. Så la oss gjøre det.

Eksempelet:

Jeg har, i tillegg til den utvalgte siden og de sidene nevnt i eksemplene over, gått gjennom Facebook-sidene til Altibox, SaS, Dagbladet og StandupTrondheim.

Førsteinntrykket:

Jeg velger å fokusere denne gjennomgangen på GuitarGuitarUK. En instrumentbutikk i Storbritannia med fokus på gitarer. Ved søk på guitarguitar er resultatet man først får opp dette:

guitarguitar-pre.png

Søket gir oss altså tre resultater, med den generiske siden først og to filialer etterpå.

Går man inn på den første av disse (som også er dit vi skal) møtes vi av dette:

guitarguitar-1.png

Med én gang får vi informasjon om hvor vi kan finne butikkene deres, åpningstider, og om det ikke var tydelig nok fra navnet, klarhet om hva dette handler om.

About-seksjonen er også fint fyllt ut med relevant info, og ikke for mye tekst i info-biten.

guitarguitar-2.png

Statistikken:

Så hva sier tallene oss om GuitarGuitar?

Siden har 4827 timeline bilder, 31 cover bilder, 21 profilbilder, en rekke andre album og 516 bilder postet av andre. Den har også en rekke events, videoer og linker til youtube-videoer.

1833 har tagget siden i kommentarer, 69107 totale likes. Hvorav 276 er nye likes.

Hva gjør de veldig rett?

GuitarGuitar har en veldig aktiv facebook-profil og er ikke redd for å eksperimentere. De bruker mye bilder, videoer, konkurranser og til og med live-streams. I tillegg til at de aktivt bruker facebook for å promotere når de får inn nye produkter. Dette skaper mye aktivitet på sidene deres. Kundene deres er engasjerte og tagger dem relativt ofte i skryte-poster av nye innkjøp eller fra besøk hos en av butikkene deres. Som oftest svarer de på disse interaksjonene.

Hva kunne de gjort bedre?

De er noe trege med å svare på spørsmål, og som oftest henviser de heller til at man spør direkte i butikken, heller enn på facebook. Eller så sier de at de tar det på en DM, dette er litt synd for om noen kommer senere med samme spørsmål vil de ikke finne den informasjonen som de er ute etter og være nødt til å spørre på nytt.

Konklusjon

Facebook er en svært personlig SoMe-plattform som gir virksomheten din mulighet til å bygge opp et nærmere forhold til kundene dine enn f.eks. Twitter eller Instagram. Facebook gir deg også mulighet til å dele flere former for innhold med kundene dine enn de fleste andre plattformer, bortsett fra å bygge opp egne nettsider, men de fleste firma utnytter ikke disse muligheten og forholder seg hovedsaklig til å dele bilder eller videoer.

Facebook gir også gode muligheter for direktekommunikasjon med kunder, noe som gir gode muligheter for halvstore og små virksomheter til å nå et bredere segment av kunder via mentions, shares og likes. Samt gir store bedrifter gode muligheter til å vise at de bryr seg om enkeltkunder. Av de store plattformene for sosiale medier vil jeg si at Facebook sannsynligvis er den som gir deg best muligheter for å direkte måle word-of-mouth effekten.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s