Twitterlogg – Dag 2

Dato: 20.09.2016

Utvalgte kontoer:twitter_bird_logo_2012

@heltdigital – Twitterkontoen til nettsiden helt.digital. I bioen står det at de twitrer om #media, #innovasjon og #sosialemedier. Det bruker en salig blanding av norsk og engelsk samt oppmuntrer twitterbrukerne sine til å melde seg på det epost-baserte nyhetsbrevet sitt. Noe som er ganske sært. Men de twitrer iallfall om sosiale media så kan være verdt å følge med på.
@tawaterhouse – folk som blir musikere og forfattere får ofte beskjed om å lese seg opp på de som inspirerte heltene deres. Når er ikke jeg så veldig glad i heltedyrkelse, men jeg tenker prinsippet gjelder også i sosiale media. Hvem er det de som skriver om sosiale media følger? Jo Torgeir Waterhouse.
@Mette_Bakken & @StianAmadeus Double whammy her. Ingen av kontoene er spesielt dedikert til sosiale media, men sammen blir de krutt. Håper jeg. Det er vanskelig å finne kontoer som skriver jevnlig om sosiale media uten at det blir mye spam.

Dagens tweet:

dag-2-kan-sosiale-media-styrte-et-regime

Relevante artikler:

Kan sosiale medier styrte Mugabe?

Denne artikkelen har jeg valgt fordi jeg syns den belyser noe av det jeg syns er mest spennende ved sosiale medier. Nemlig at det er en plattform for samfunnsdebatt og aktivisme som er tilgjengelig for et mye bredere spektrum av samfunnsjikter enn tidligere plattformer har vært. Alt man trenger for å delta er internett, og etter som teknologien utvikler seg og store aktører ser mer og mer reklameverdi i å ha alle på nett vil også tilgjengeligheten øke. Det betyr at mange stemmer som tidligere ikke har vært spesielt prominente eller hørt i samfunnsdebatter kommer til. Og det kan bli veldig spennende.

Så får vi se om det faktisk ligger nok makt i online aktivisme til å faktisk utgjøre en reell forskjell.

Kommentarer:

Det er få kontoer som er dedikert til sosiale medier. De fleste twitterkontoer er en salig blanding av private samtaler og offentlige kommentarer. Dette gjør det vanskelig å finne kontoer som twitrer mer enn en til to relevant tweets. På den andre siden er @socialmedia2day-kontoen er en konto jeg kommer til å slutte å følge så snart jeg er ferdig med denne oppgaven da innholdet den twitrer fremstår som overflatisk og spammete. Det viser seg at det er en hårfin linje mellom engasjert og spam.

Jeg tror kanskje, at om jeg skulle lage og opprettholde en twitterkonto koblet mot en virksomhet, hadde jeg ideellt lagt meg på en twitter-ratio der én tweet per dag var dedikert til et tema/bloggpost og diskusjoner om den. Så kunne resten av dagens tweets vært dedikert til retweets og andre kommentarer.

Legg igjen en kommentar

