Twitterlogg – Dag 1

Dato: 19.09.16

Utvalgte kontoer: twitter_bird_logo_2012

@afarbrot – Audun Farbrot, søker man opp «sosialemedier» på twitter er han en av de første som dukker opp. Driver med forskningskommunikasjon ved BI og har egen blogg. Virker som et solid førstevalg, med mye faglig relevanse når det kommer til sosiale media twitrere.

@Susibrand -Også en av de første man får opp når man søker på «sosialemedier». Hun driver med kommunikasjon og markedsrådgivning. Aktiv twitrer med mye faglig relevant innhold.
@socialmedia2day – Den største og mest aktive twitter-kontoen når man leter opp etter internasjonale kontoer som twitrer om sosiale media. Oppdateres ofte og virker noe spammete, men som en tidlig konto å velge håper jeg den kan peke meg i retning av andre som twitrer relevant om temaet.

Dagens tweet:

dag-1-kranglefanter

Relevante artikler:

Disse artiklene tenker jeg kan være nyttig i forhold til den samlende bloggposten på slutten av de fem twitter dagene.

Skal du svare kranglefanter? – av Audun Farbrot

og

Fem dilemmaer i sosiale medier – av Audun Farbrot og Øyvind Kvalnes.

Jeg syns disse artiklene er nyttige da jeg tror det er viktig å ha et bevist forhold til de fellene man risikerer å gå i når man tar virksomheten sin ut på sosiale media.

Den «store stygge ulven» når det kommer til sosiale meder er nettroll. Et uttrykk som en gang i tiden var reservert folk som med vilje provoserte på sosiale media for å få en reaksjon, men som nå brukes løst om stort sett alle som er uenige eller kverulerer.

Et punkt jeg føler er veldig viktig å være bevisst på når man takler nettroll er at man ikke svarer troll for å få trollet til å forandre mening. Man svarer troll fordi, når det kommer én kommentar på en artikkel, er det veldig mange flere som har lest artikkelen, som leser kommentaren og som ser hvordan dette utvikler seg. Det er disse man svarer troll for. I en diskusjon er det ikke den man diskuterer med man prøver å påvirke, det er de som sitter på gjerdet. Derfor er det viktig at man har en klar og tydelig strategi for å imøtegå disse. At de enten blir moderert eller svart på en, forholdsmessig, saklig måte.

Kommentarer:

Selv om oppgaven gir oss rom til å bruke en konto vi har fra før, og jeg har en sånn, velger jeg å opprette en egen konto for dette faget. Dette for å unngå for mange urelevante distraksjoner.

Øyvind Kvalnes (@okvalnes) ble min første følger på denne kontoen. Han twitret videre til sine følgere at jeg trengte flere følgere, noe som førte til at jeg plutselig hadde ganske flere følgere enn jeg forventet via dette faget. Det var både uventet og hyggelig.

Legg igjen en kommentar

